Zoek     Contact  
Zwanger(schapswens)

Gezond en gevarieerd eten is tijdens en voorafgaand aan de zwangerschap extra belangrijk, voor jezelf en voor je kindje. Al voordat je zwanger wilt worden zorgt het voor een goede vruchtbaarheid. Vanaf het prille begin van de zwangerschap heeft voeding een belangrijke invloed op de gezondheid van jou als ouder, het kind en de volgende generaties. Ook ga je deze periode een keuze maken of je borst- of flesvoeding wil gaan geven. Informatie over borstvoeding is te vinden op deze site. Dit kan je helpen met het maken van je keuze. Ook kan het verstandig zijn om een lactatiekundige in te schakelen. Zij geven ook informatie bijeenkomsten voor aanstaande ouders. Een persoonlijk consult tijdens de zwangerschap is eveneens mogelijk. Zo ben je goed voorbereid.



Aandachtspunten in de voeding

Vitamine D:
10 mcg extra vitamine D is gedurende de hele zwangerschap nodig voor een goede botopbouw van het kind.

Foliumzuur:
400-500 microgram per dag is nodig vanaf ten minste vier weken voor de bevruchting tot en met de eerste veertien weken van de zwangerschap. Langer slikken kan geen kwaad. Foliumzuur is belangrijk bij de vorming van het zenuwstelsel.

Vitamine A:
Teveel vitamine A kan schadelijk zijn voor je ongeboren kindje. In deze periode is het eten van lever af te raden. Eet geen lever en wees voorzichtig met leverprodukten. Eén boterham belegd met 15-20 gram van een product dat lever bevat, zoals paté, leverworst of Hausmacher, kan geen kwaad. Ook een te lage inname van vitamine A komt regelmatig voor, wegens angst hiervan te veel binnen te krijgen.

IJzer:
Een laag ijzer gehalte in het bloed komt tijdens de zwangerschap regelmatig voor, waarschijnlijk mede omdat het bloedvolume toeneemt. Je verloskundige controleert op vaste tijden in de zwangerschap of je bloedarmoede hebt, door middel van het hemoglobinegehalte in je bloed. IJzer wordt beter opgenomen uit je voeding in combinatie met vitamine C wat bijvoorbeeld in fruit maar ook in paprika zit.

Calcium:
Dit zorgt samen met vitamine D voor de botopbouw. De behoefte aan calcium is iets verhoogd gedurende de zwangerschap. Gebruik voldoende zuivelproducten.

DHA en EPA:
Deze vetzuren zitten in (vette) vis en zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van je kindje. Advies is om 2 x per week vis te eten (maximaal 300 gram vette vis). Vacuüm verpakte vis wordt afgeraden ivm mogelijke aanwezigheid van listeriabacterie. Eet geen roofvis (merlijn, zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn (tonijn uit blik is geen probleem) wegens de aanwezigheid van kwik. Eet geen paling uit Nederlandse rivieren ivm hoog dioxine gehalte en bij oesters en mosselen goed opletten dat deze vers en hygiënisch verwerkt zijn. Voorheen was het advies om vis te combineren met nitraatarme groenten.  Het advies om niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groente te eten vervalt per oktober 2014. Ook het voorzorgsadvies van het Voedingscentrum om liever geen nitraatrijke groente te combineren met vis, vervalt. Lees hier meer over de herziene richtlijn. Voor meer informatie over de positieve effecten en mogelijke risico's bij vis kun je hier kijken. Lust je geen vis, dan kun je overwegen een supplement te nemen met visolie. Let er op dat er minimaal 300 mg DHA in zit.

Alcohol:
Advies is om tijdens en ook voorafgaand aan de zwangerschap geen alcohol te drinken. De ontwikkeling van je kindje begint al voordat je weet of je zwanger bent. Lees hier meer over alcohol en zwangerschap(swens).

Cafeïne:
O.a. koffie, cola, thee bevat cafeïne. maximaal 300 mg cafeïne per dag is het advies. Kop thee bevat gemiddeld 30 mg cafeïne, kop koffie 75 mg en een glas cola 25 mg.

Drop:
Wees matig met drop, de stof glychirizinezuur die erin zit is van invloed op de bloeddruk en vermindert de doorbloeding van de placenta. Tijdens de zwangerschap komt een verhoogde bloeddruk regelmatig voor.

Vezels:
Zorg voor voldoende vezels (aanbevolen wordt 30- 40 gram per dag). Dit stimuleert de darmwerking en hiermee de stoelgang. Gebruik daarnaast 1,5 l vocht per dag. Vezels houden ook je bloedsuikers in balans waardoor je minder snel trek krijgt. Benieuwd of je voldoende vezels binnen krijgt? Doe de test!  

Multivitamine:
Indien je hiervoor kiest neem er dan een speciaal voor zwangere vrouwen. 

 

Doe de Zwangerschaps Vitaminetest

Welke vitamines heb je nodig als je zwanger bent?

Als je zwanger bent, zijn vitamines en mineralen extra belangrijk. Voor je eigen gezondheid én voor de groei en ontwikkeling van je kindje. Maar, hoeveel vitamines heb je precies nodig en krijg jij al die essentiële stoffen wel binnen? Door deze test in te vullen weet je binnen een paar minuten of je alles binnenkrijgt in deze bijzondere periode van je leven.

Overig:
Wees verder voorzichtig met rauw vlees, eieren, rauwmelkse kazen en bewaar verse vleeswaren en rauwkostsalades niet te lang.

Al vanaf 12 weken begint je baby met proeven!
Je baby drinkt slokjes vruchtwater, dat vruchtwater heeft niet altijd dezelfde smaak. De smaak van het vruchtwater varieert met wat jij, als moeder, gegeten hebt. Door gevarieerd te eten went het kindje in je buik de hele zwangerschap lang dus al aan verschillende smaken en kan het kindje al een voorkeur voor bepaalde smaken ontwikkelen.
  • Wil je weten of je gezond eet?
  • Benieuwd wat je aan voedingsmiddelen per dag nodig hebt?
  • Wil je weten wat ijzerrijke voedingsmiddelen zijn?
  • Weten welke voedingsmiddelen rijk zijn aan vezels?
  • Heb je een vegetarisch of veganistisch eetpatroon?
  • Ben je bij een eerdere zwangerschap veel aangekomen?
  • Wil je weten wat de aanbevolen gewichtstoename is voor jou op basis van je huidige gewicht?
  • Last van een moeilijke stoelgang?
  • Heb je een vraag over vitamine supplementen of light producten?
  • Lust je geen zuivelproducten of geen vis?
  • Heb je overgewicht of ondergewicht?
  • Last van zwangerschapskwaaltjes?
  • Ben je zwanger van een tweeling?
  • Komen er allergieën in de familie voor?

Vraag een persoonlijk gesprek aan.