Zoek     Contact  
Tips voor veel & weinig eters
Hieronder vindt je een aantal tips voor de weinig en de veel eters:

Tips voor 'weinig' eters:

  • Vanaf het eerste jaar groeit je kind minder snel en heeft minder eetlust. Bij voldoende groei krijgt je kind voldoende binnen.
  • Voelt je kind zich niet lekker?
  • Heeft je kind te veel gesnoept?
  • Of te veel vullende drankjes gedronken zoals yoghurtdrank, chocomel, appelsap, diksap, roosvicee? Deze dranken bevatten al snel 4- 5 suikerklontjes! Ook 'ongezoete' sappen bevatten fruitsuikers, deze leveren evenveel energie als gezoete dranken.
  • Geef je kind je geen drinken bij de maaltijd (geeft snel een vol gevoel) maar erna.
  • Wil je kind aandacht? Niet eten is een prima middel om aandacht te vragen. Dwing niet tot eten.
  • Geef geen grote porties. Geef je kind een complimentje als het eten goed gaat; Goed zo, je hebt al 3 lepels van je groenten op!
  • Als je kind niet heeft willen eten, geef het dan ook kort na de maaltijd geen snoep of koek: "niets eten" is ook "niets snoepen".
  • Eet niet te laat, wanneer een kind te moe is eet het ook te weinig.
  • Zet de TV uit en haal speelgoed van tafel zodat je kind niet wordt afgeleid.
  • Zijn er spanningen? Een kind is hier erg gevoelig voor en kan het uiten door niet/ slecht te eten.
  • Praat over van alles maar leg niet de aandacht op het eten.

Tips voor 'veel' eters:

  • Probeer de eetlust van u kind wat af te remmen.
  • Kies voor je kind vaste momenten en zoveel mogelijk een vaste plaats om te eten, te drinken en te snoepen (één snoepmoment per dag). Kies hierbij bij voorkeur voor groenten en fruit.
  • Leer je kind tijd te nemen voor het eten: kleine hapjes en goed kauwen. Hierdoor krijgt het sneller een vol gevoel in de maag.
  • Geef in plaats van één grote portie tweemaal een kleine hoeveelheid. De kans is groter dat uw kind dan langzamer eet.
  • Haal niet allerlei lekkere dingen in huis die weinig voedingswaarde hebben en die je kind graag lust.
  • Geef niet te veel zoete en vette producten.