Zoek     Contact  
Overgewicht
Wil je voorkomen dat je kind te zwaar wordt of is je kind te zwaar? Het is belangrijk dit aandacht te geven, hoe vroeger je begint hoe beter. De kans is anders groot dat je kind op volwassen leeftijd ook overgewicht heeft. Als je op relatief jonge leeftijd te dik bent, werken de schadelijke effecten extra lang door. Wil je weten of je kind een gezond gewicht heeft? Met dit rekenmodel kan je dit voor je kind uitrekenen. Op Kies ik gezond kan je zien of je een goede keuze maakt t.a.v. producten. Ook krijg je tips voor andere mogelijkheden die gezonder zijn.


Risicofactoren voor het ontwikkelen van overgewicht zijn:
  1. Overgewicht bij papa of mama.
  2. Veel tv kijken (meer dan 8 uur voor een 3- jarige).
  3. Hoog geboortegewicht.
  4. Snelle gewichtstoename in het eerste levensjaar.
  5. Inhaalgroei tussen 0-2 jaar.
  6. Hoog gewicht op een leeftijd van 8 en 18 maanden.
  7. Een vroege toename van het gewicht voor de leeftijd van 3,5 jaar.
  8. Kort slapen als peuter van 3 jaar (minder dan 10,5 uur per nacht)

Ga voor jezelf eens na welke risicofactoren ook voor jullie gezin van toepassing zijn.

Tips voor een gezond gewicht:

  1. Geef je kind zo lang mogelijk borstvoeding en probeer de eerste zes maanden alleen moedermelk te geven.
  2. Dring eten niet op.
  3. Geef geen snoep als beloning.
  4. Ontbijt elke dag.
  5. Eet regelmatig, gebruik 3 hoofdmaaltijden en maximaal 3-4 tussendoortjes.
  6. Compenseer slecht eten niet met tussendoortjes.
  7. Niet te veel snoep en frisdrank gebruiken. Geef voor school voor de eerste pauze geen koek en zoete dranken mee maar gewoon water en een stuk fruit.
  8. Voldoende lichaamsbeweging, stimuleer buitenspelen.
  9. Niet te veel televisie kijken en/of computeren.
  10. Stel duidelijke regels en wees consequent.
  11. Geef als ouder het goede voorbeeld.

Lekker bewegen
Wil je lekker bewegen met de kinderen, maar heb je even geen inspiratie? Dan zijn er de beweegkaarten 4-12 jaar om inspiratie op te doen. In een doosje zitten 30 kaarten waarop speelse beweegactiviteiten zijn beschreven. Tip: Spreek met je kind af dat hij net zolang televisie mag kijken als dat hij beweegt.

Wil je meer lezen over dit onderwerp? Vraag via info@etenmetplezier.nl een gratis PDF aan.

  • Wil je graag weten wat je kan doen om overgewicht te voorkomen?
  • Is je kind te zwaar en wil je hier ondersteuning bij?

Vraag een persoonlijk gesprek aan.