Zoek     Contact  
Ontbijt en broodbeleg
Het ontbijt is de belangrijkste start van de dag.
Het levert je de energie en voedingsstoffen om de dag goed te beginnen. Als kinderen niet goed ontbijten is de verleiding groot om in de pauzes naar ongezonde tussendoortjes te grijpen. Ook is een ontbijt belangrijk om zich goed te concentreren op school.


Tips voor het ontbijt:
  • Dek de avond van te voren de tafel alvast.
  • Neem voldoende tijd voor het ontbijt zodat je kind de rust en tijd heeft om lekker te ontbijten.
  • Smeer lunchpakketjes met bevroren brood en leg het klaar in de koelkast.
  • Ga zelf ook aan tafel zitten, doe niet allerlei 'klusjes' tussendoor.
  • Zorg ervoor dat school- en werktassen ingepakt en klaar staan en de kleren voor de volgende dag klaar liggen. Dit scheelt je tijd in de ochtend.

Doe op speciale dagen eens iets geks en behandel je kind als koning of koningin door het eten op een 'zilveren' dienblad op te dienen.

Broodbeleg
Beperk de consumptie van (smeer)leverworst door peuters i.v.m. te veel vitamine A wat niet gezond is voor jonge kinderen.
6 maanden tot 1 jaar: niet meer dan 1-2 boterhammen met (smeer)leverworst per week.
1 tot 3 jaar: niet meer dan 2-3 boterhammen met (smeer)leverworst per week.
4 tot 12 jaar: maximaal 1 boterham met (smeer) leverworst per dag.

Probeer ook eens vegetarische smeerleverworst.

Geen honing tot leeftijd van 1 jaar, want daar kan een bacterie in zitten waar je kindje in het eerste levensjaar ziek van kan worden. Wees ook voorzichtig met smeerkaas dit bevat erg veel zout.

Wel:
Jam, appelstroop, denk ook eens aan fruit: fijngemaakte rijpe banaan, flinterdunne plakjes appel, aardbeien, groentenspread, kipfilet, magere kaas, vruchtenhagel, gestampte muisjes.

Met mate:
Pindakaas, hagelslag, chocolade-, hazelnootpasta bevat veel calorieƫn en vet.

Besmeer het brood altijd met een margarine product dit levert je kind de vitaminen A en D en de benodigde goede vetten.