Zoek     Contact  

Nieuws

Kinderen meer groenten leren eten lukt wel.

2-2-2011

Kinderen aansporen om meer groenten te eten is tot dusver 'not done' omdat dit volgens de gangbare wetenschap enkel het omgekeerde effect zou hebben. Britse onderzoekers hebben aangetoond dat het wél lukt en dat het eetpatroon langdurig gewijzigd kan worden. Maar dan moeten de ouders groenten aanprijzen, de smaak ervan loven of de kinderen belonen.

Die beloning is dan best iets in de aard van stickers of speeltjes, in geen geval een zoete snack of ander lievelingseten. In de helft van de gezinnen proberen moeders al met beloningen hun kids aan de groente te zetten, maar veel te vaak beloven ze dan een snack. En dat is niet handig want het maakt de groente in vergelijking met de beloning alleen maar minder aantrekkelijk.

Lucy Cooke en haar collega's van het University College London deelden 422 vier- tot zesjarigen in drie groepen en schotelden hen gedurende 12 dagen worteltjes, rode paprika, witte kool, selder en ander lekkers voor. De eerste groep kreeg de groente gewoon aangeboden. In de tweede groep kregen de kids lof toegezwaaid voor elke hap groente. In de derde groep kregen ze een sticker als beloning.

In alle drie de groepen steeg de populariteit van groente in gelijke mate, stelden de onderzoekers vast. Maar de hoeveelheid verorberde groente lag beduidend hoger in de groepen die geloofd of beloond werden. Het meest verrassende kwam aan de oppervlakte bij het vervolgonderzoek één en drie maanden na de voedselproef. De kinderen die lof toegezwaaid kregen en de kinderen die beloond werden, aten nog altijd meer groente dan voor de studie, de kinderen die ze gewoon voorgeschoteld kregen niet. Vooral bij de kids die met stickers 'omgekocht' werden was het resultaat meer uitgesproken.

Volgens Helen Hendy van de Pennsylvania State University, die niet deelnam aan het Britse onderzoek maar eigen studies uitvoerde, is het vooral belangrijk dat ouders de juiste woorden gebruiken. Naast het positief waarderen van het eetgedrag, blijkt het bijzonder effectief om de smaak van de groente aan te bevelen en als lekker te omschrijven.

Katja Kröller van de Universität Potsdam wijst er verder op dat deze strategie de beste resultaten kan opleveren als ze in familiekring wordt toegepast. En dat is wat Lucy Cooke en haar collega's nu testen, een vergelijkbaar onderzoek in familiekring is momenteel gaande. De resultaten van de test op 422 kinderen is gepubliceerd in het vakblad Psychological Science.






Terug