Zoek     Contact  
Gezonde vetten - vis
Het is belangrijk gezonde vetten in de voeding van kinderen te gebruiken. Zo min mogelijk vet gebruiken ter preventie van overgewicht is niet nodig.

Praktische adviezen:

  • Besmeer het brood met margarine of halvarine. Brood smeren is noodzakelijk vanwege de aanwezige vitamine A en D èn de gezonde vetzuren. Bijkomend voordeel: het beleg blijft beter plakken.....
  • Kies voor margarine en halvarine uit een kuipje, deze bevatten een hoog gehalte aan onverzadigde vetzuren.
  • Bereid de warme maaltijd met 1 eetlepel olie of vloeibare margarine per persoon. Voor kinderen jonger dan 1 jaar kan iets minder worden gebruikt. Een (beperkte) hoeveelheid vet in de voeding is noodzakelijk voor een goede groei, energievoorziening en de voorziening aan vetoplosbare vitamines en essentiële vetzuren.
Geef jonge kinderen niet te lang pap. Een broodmaaltijd kan vanaf de leeftijd van 7 à 8 maanden. Brood stimuleert de kauwfunctie en de fijne motoriek. Bovendien wordt de samenstelling van de voeding beter: meer vezels, meer gezonde vetten en minder verzadigd vet. Voor oudere kinderen geldt dat moet worden gelet op de hoeveelheid brood die zij gebruiken. Steeds meer kinderen slaan bijvoorbeeld het ontbijt over.

Vis
Eet, samen met je kinderen, twee keer vis per week, waarvan één keer vette vis. Vis kan ook prima als broodbeleg of als hapje tussendoor. Vis en met name vette vis zijn een bron van  de zogenaamde omega 3 vetzuren. Wissel magere en vette vissoorten af, kies hierbij zoveel mogelijk voor de ongezouten soorten. Voor recepten kijk eens op visrecepten.

Combineer vis niet met nitraatrijke groenten, bij makreel en zalm is dit overigens geen probleem.