Zoek     Contact  
Gezonde tussendoortjes
Daar waar vroeger vaak in het weekend iets lekkers op tafel kwam is het nu veelal een gewoonte dat er elke dag iets lekkers mag. Gezien de toename van overgewicht binnen deze groep is dit een belangrijk aandachtspunt. Ook de voedingsmiddelenindustrie speelt hierin een belangrijke rol. Als je in de winkels kijkt is er een ENORME keuze aan tussendoortjes voor kinderen. Deze bevatten helaas vaak veel suiker en zout. Ook zijn de porties groot, een tussendoortje bevat vaak net zoveel energie als twee sneden brood. Je kunt je voorstellen dat een kind dan minder snel zin heeft in een hoofdmaaltijd. Houd als gemiddelde aan dat een tussendoortje ± 50- 75 kcal mag bevatten, veelal staat de hoeveelheid kcal vermeld op de verpakking

Tips:
  • Deel een groter tussendoortje op in meerdere porties (bewaar de rest in een trommel).
  • Fruit en groenten is een goede manier om de hoeveelheid die wordt aanbevolen per dag te halen. Plan vaste momenten in om fruit en/ of groenten te eten en doe zelf gezellig mee!
  • Houd vaste eet- en drinkmomenten aan dit is belangrijk voor behoud van een gezond gewicht en gebit. Geef naast drie hoofdmaaltijden maximaal 3 keer iets tussendoor en kies bij voorkeur voor groenten of fruit.
  • Andere goede tussendoortjes zijn: korstje brood, soepstengel, rijstwafeltje,crackertje, (kinder) biscuitje, klein doosje rozijntjes, half plakje ontbijtkoek, snoeptomaatjes, -paprika, - komkommer.
  • Geef als drinken, water, (kinder)thee, ongezoete vruchtensap aangelengd met water, groentesap, karnemelk, halfvolle melk of drinkyoghurt van magere yoghurt en (verse) vruchtensap.

Ideeën
Maak eens een shake van 100 ml magere yoghurt en 100 ml (verse) sinaasappelsap. Geef dit in een goed afsluitbare beker mee.

In de zomer blijft je lunch lekker fris door je drinken in te vriezen en bij je lunch te doen. Je drinken is tegen de pauze dan lekker koel!

Zie knijpfruit als een traktatie maar gebruik het niet altijd om het fruit te vervangen. Voor een kind is juist het kauwen erg belangrijk voor het ontwikkelen van een goede mondmotoriek.